Thursday, October 27, 2005

Kita Diciptakan Untuk Diuji

Kita Diciptakan Untuk Diuji
Sheikh Nazim Al-Qubrusi Al-Haqqani

dalamPower Oceans of Light

Allah YMK menciptakan manusia dengan tujuan untuk meletakkan mereka pada tingkatan yang berbeda-beda, untuk itulah kita diuji. Setiap kita lolos ujian, kita diberi tingkatan yang lebih tinggi lagi. Persis seperti ujian tahunan di sekolah untuk mengembangkan kemampuan murid-murid. Dengan cara yang sama kita diuji oleh Tuhan YMK, sehingga meningkatkan jalan kita menuju Hadirat Ilahi. Mudah bagi Dia untuk menciptakan umat manusia dalam tingkatan yang sama, namun manusia perlu diuji. Dalam kitab suci Al Qur’an, Allah menciptakan kita untuk melihat siapa yang menjadi terbaik, terbaik dalam ibadah dan terbaik sebagai hamba.

Kita diperintahkan untuk menjadi yang terbaik sebagai hamba dan menunjukkan amal/sedekah yang terbaik antara satu dengan yang lain. Jika kalian mampu menyempurnakannya, maka kalian akan diterima dalam Hadirat Ilahi. Bukan pertanyaan apakah kalian seorang Kardinal, Paus, Uskup, Wali atau pimpinan. Bukan ! Hanya ada satu pertanyaan, siapa yang paling kalian hormati dalam tugas kehambaan dan ketaqwaan pada Tuhan dan siapa yang berbuat paling baik pada yang lain.

Tanpa disiplin, hidup tidaklah mudah. Penuh dengan masalah-masalah. Tanpa disiplin, orang akan menjadi sumber masalah. Disiplin membuat mereka lurus dan baik. Tapi yang diingini manusia adalah menjadi buruk, bukan menjadi baik.

No comments: